המיינדסט המושלם להצלחה בשוק ההון

מסחר בבורסה יכול להראות כמו: "פשוט להסתכל על מספרים ולהיכנס לעסקאות", נכון? אז זהו, שיש הרבה מאוד פסיכולוגיה בתהליך הזה. האם תוכל להתמודד עם זה נפשית אם תמחק נתח רציני מהתיק שלך? ומה אם מניה שהיית בטוח שתעלה, פתאום הולכת נגד הכיוון שלך? האם תהיה מסוגל לשים את האגו בצד ולחתוך הפסדים במהירות?

ההרגלים ודרכי החשיבה (שמעכשיו אני אקרא להם ה:"מיינדסט") שלנו משחקים תפקיד עצום ביכולת שיש לנו לסחור בצורה רווחית, אז חשוב לדבר על זה הרבה לפני שניכנס לעסקה הראשונה שלנו. נשאל את עצמינו את השאלות הבאות כדי לראות אם המיינדסט שלנו נמצא במקום הנכון:

האם המשמעת העצמית שלי מספיק חזקה כדי לדבוק לחוקי המסחר שאלמד?

בוא ואספר לך סוד קטן: אחת הטעויות הכי נפוצות שאני רואה אצל סוחרים מתחילים וגם אצל סוחרים וותיקים (כאלה שמפסידים כסף) היא שהם פשוט סוחרים גם כשאין במה לסחור – העיקר לעשות משהו. זה נשמע טיפשי, אבל אנשים סוחרים בגלל הרבה סיבות.

אולי יש להם תחושה טובה לגבי המניה, או שאולי מישהו זרק להם "טיפ סודי" במייל, או באיזשהו חדר "איתותי מסחר" ואמר להם שהחברה הקטנה שהם רוצים להשקיע בה הולכת להיות מייקרוסופט הבאה. אני אדבר על "איתותי מסחר" ומיילים שיווקיים של מניות בהמשך, אבל בינתיים צריך להבין משהו פשוט: אם קיבלת את ה"טיפ הסודי" בחדר מסחר פומבי או דרך רשימת דיוור, יש סיכוי גדול שה: "טיפ הסודי" הזה כבר לא כל כך סודי.

אולי הסוחרים האלה פשוט כל כך רוצים לסחור, שהם מכריחים את עצמם לעשות את זה גם כשאין שום סיבה אמיתית לכך. מי יודע? אנשים נכנסים לעסקאות מכל מיני סיבות שרובן בכלל לא הגיוניות. זה למה כל כך הרבה אנשים מפסידים כסף בשוק ההון ואז עוד מעיזים להגיד שזה תחום שכולם נופלים בו. אז בואו נשים את הקלפים על השולחן: הסיכון יורד משמעותית אם עוקבים אחרי סט של חוקים בסיסיים ולא מפרים אותם בשום מצב.

לי יש אוסף של חוקים שאני סוחר איתם, ואם אני רואה עסקה פוטנציאלית שלא עומדת בחוקים שלי, אני לא סוחר. אני הולך לדבר על חלק מהחוקים האלה בהמשך, אבל בינתיים מה שחשוב לדעת הוא שיש שיטה מסוימת או אוסף תבניות מסוים שעל פיו אני עובד.

האם אני עוקב אחרי החוקים של עצמי בצורה מושלמת 100% מהזמן? ברור שלא. גם אני אנושי, ומדי פעם פועל מתוך רגש – בדיוק כמו כולם. אבל בשבילי מדובר ביוצא מן הכלל, ולא בכלל.

כשזה מגיע להצלחה במסחר לאורך זמן, מדובר במשמעת עצמית נטו. האם אנחנו מספיק חזקים כדי לוותר כשהעסקה לא הולכת לפי התכנון שלנו? האם אנחנו יכולים להתאפק מלקפוץ על כל פרסום של: "מניות חמות" למרות שמבטיחים לנו הרים וגבעות? אם אנחנו לא בטוחים ביכולת שלנו לעמוד בחוקים שנציב לעצמינו, נהיה חייבים לעבוד על המשמעת העצמית שלנו לפני שנתחיל לסחור.

האם אני מוכן לעבוד קשה?

אם הייתי רוצה הייתי יכול להיות כמו כל המורים/מרצים/מנטורים החרטטנים למסחר בבורסה שיש היום בארץ ולצערי גם בעולם, ולהגיד ש: "השיטה הפשוטה שלי" תגרום לכל אדם להרוויח כסף בזמן שהוא ישן/משתזף בחוף הים/שט על היאכטה הפרטית שלו.

יודעים למה יש כל כך הרבה נוכלים שמבטיחים דברים כאלה? כי אנשים לא קונים דברים שנשמעים קשים.

אני מעדיף להגיד את האמת. והאמת היא, שלהיות סוחר במשרה מלאה זה לא סתם: "ללחוץ על כמה כפתורים ולספור את הכסף". מצד שני, זה גם לא כ-ז-ה קשה כמו שהרבה אנשים חושבים: זה לא שאנחנו כורים פחם 60 מטר מתחת לאדמה, ולא צריך להיות עם מנת משכל של מנתח לב או מדען טילים כדי לעשות את זה.

בדיוק כמו עם כל תחום חדש בחיים – יש עקומת למידה שלוקחת זמן, אם כי במקרה שלנו, אפשר לחסוך הרבה זמן באמצעות הקורס החינמי שלנו (פריבילגיה שלי באופן אישי לא הייתה כשהתחלתי לסחור).

רוב העבודה הקשה שיש פה, היא מחקר של מניות. אני לא סוחר כל יום, ככה שאם נסתכל נטו על כמות הזמן שבו אני סוחר בפועל, זה יכול ליצור את הרושם שאני כמעט ולא עובד. אבל זה לא כולל את הזמן שאותו אני משקיע בלקרוא חדשות, ידיעות, ניוזלטרים, מחקר על מניות, לבדוק אם יש ברוקר חדש בשוק עם מחירים טובים יותר, ניתוח גרפים והכנת חומרים חדשים בשביל הקהילה שלי.

לא מדובר במשימות פשוטות, אבל אני מאוד נהנה לעשות אותן. כן, לחקור מניות יכולה להיות משימה שלוקחת הרבה זמן, אבל שום דבר לא משתווה לתחושה של למצוא מניה עם פוטנציאל בזכות המחקר המעמיק שעשיתי ואז לנצל את ההזדמנות שמצאתי כדי להרוויח הרבה כסף (בזמן שאנשים אחרים פספסו את ההזדמנות). אם נסתכל על מחקר המניות כמו על משחק, סוג של: "מצא את המטמון", יהיה לנו הרבה יותר כיף לעשות אותו.

האם אני מוכן להיכשל?

מדובר בשאלה שלמרבה הפלא, קשה לענות עליה. זה הרגע שבו אני הולך לתת לך כאפה של מציאות: גם אם נעשה מחקר מניות כל יום במשך 20 שעות ברציפות, עדיין יהיו לנו עסקאות מופסדות מדי פעם. אני עושה את זה כבר קרוב ל-10 שנים, ועדיין ממוצע העסקאות הרווחיות שלי הוא 75-80%.

אז אנחנו הולכים להיכשל – לא פעם אחת, לא פעמיים – הרבה פעמים, שוב ושוב ושוב. ומה לעשות שמערכת החינוך שלנו לא ממש מכינה אותנו להתמודדות עם כישלונות? אם אנחנו עושים טעות בבית ספר, שמים לנו איקס ומורידים לנו נקודות. מאוד נדיר למצוא מורה שמאתגר את התלמידים להבין את הטעות שלהם ואיך הם יכולים להשתפר בעתיד. הרבה יותר קל פשוט לשים איקס, להוריד נקודות ולתת עונש. אבל אם אנחנו רוצים להצליח, נהיה חייבים להיכשל המון וללמוד מכל כישלון.

לא, זה לא כיף לפשל ולעשות טעויות מסחר, אבל זה פחות כואב כשאנחנו לומדים מזה משהו. היו לי טעויות מאוד גדולות מאז שהתחלתי לסחור – קודם הזכרתי שבשבוע הראשון הפסדתי יותר מ-5,000 ₪, אבל זה עוד כלום. הייתה לי עסקה שהפסדתי בה כמעט 90,000 ₪ תוך יומיים, ואני יכול להעיד על זה שזה מאוד כואב, לא משנה כמה ניסיתי ללמוד מהעסקה הזאת.

אבל ברגע שאנחנו מבינים איפה הייתה הטעות, אנחנו מורידים את הסיכויים שלנו לחזור על אותה הטעות בעתיד. זה משהו שרוב האנשים לא עושים, כי זה דורש מהם לעצור הכל ולהתחיל לבחון את הבחירות והמהלכים שהם ביצעו ולראות איפה אפשר היה לפעול אחרת. יודעים מה לא כיף? לא כיף להביט לכישלונות שלנו בעיניים. מה שכן, אנשים שמעדיפים לסגור את העיניים ולהתנהג כאילו הם בחיים לא פישלו ומסרבים ללמוד מהטעויות שהם עושים – הולכים למחוק את תיק המסחר שלהם מאוד, מאוד מהר.

על מה אני נלחם?

הנה עוד שאלה שאולי נשמעת קצת מוזר, אבל היא הכרחית בשביל הצלחה במסחר ולדעתי, גם בשביל הצלחה בכל תחום.

יותר מדי אנשים נכנסים לתחום המסחר בבורסה בשביל: "להתעשר". אבל מה המשמעות של: "עושר"? המשמעות היא להרוויח מספיק כסף כדי להתפטר מהעבודה? או שהמשמעות היא לקנות דירה מהרווחים? או שהמשמעות היא בכלל להרוויח מספיק כסף כדי לטייל בעולם במשרה מלאה ולעבור ממדינה למדינה במטוס הפרטי שלנו?

יש אנשים שחושבים שלהציב לעצמינו מטרות ספציפיות וממוקדות זה לא חשוב, אבל אני חושב שזה מאוד חשוב. נכון כל ההשקעה והעבודה הקשה שדיברתי עליה קודם? מה לדעתך יעלה את המוטיבציה אם השעה היא כבר 2 בלילה ואנחנו עדיין קוראים חדשות, או שעוד תרחיש שבנינו במשך יומיים לא יצא לפועל כי המניה התהפכה על עצמה?

מה שהולך לתת לנו מוטיבציה ברגעים האלה הוא לא סתם רצון להתעשר, אלא תמונה ברורה בראש של החזון שלנו, לאן אנחנו רוצים להגיע, מה אנחנו רוצים שיהיה לנו, מה אנחנו רוצים לעשות ומה אנחנו רוצים לחוות – תמונה כל כך ברורה שכמעט אפשר לגעת בה.

לכן חשוב מאוד לפני שנמשיך: לקחת כמה דקות ולכתוב את כל מה שאנחנו רוצים להשיג/לקנות/לחוות בזכות ההצלחה שלנו במסחר. אפשר לעשות רשימה על דף, במחשב, לחתוך או להדפיס תמונות ולתלות אותן על הקיר של כל הדברים שנותנים לנו מוטיבציה. זה נשמע קצת טיפשי, אבל זה עוזר ברמה שאי אפשר לתאר במילים.

כשרק התחלתי לסחור, אז שמתי תמונה של בית ליד המחשב, כי לקנות דירה היה הדבר שהכי רציתי בעולם באותה תקופה. רציתי דירה לא כי זה מה שמסמל שאני עשיר. רציתי דירה כי ידעתי שזה יגרום לי להרגיש מדהים שיש לי נכס כל כך גדול בגיל כל כך צעיר, ושאני ואשתי לא נצטרך לדאוג יותר לקורת גג.

היום, אני גר בבית שהיה בתמונה שתליתי ליד המחשב – חלומות מתגשמים כשעובדים על להשיג אותם 🙂

המטרות שלנו יכולות להיות כל דבר. החל ממשהו פשוט כמו להחזיר הלוואה, או לקנות רכב חדש כדי להתלהב מול החברים, או משהו כמו לגור באחוזה ענקית ולארגן בה מסיבות של האלפיון העליון. חשוב לצלול לעומק כדי להבין מה מניע אותנו. כמה שהחזון שלנו יהיה יותר ברור, ככה יהיה לנו יותר קל להמשיך: "להילחם" עליו, כשנתקל בקשיים.

עכשיו, אני יודע שכולם כבר רוצים להגיע לחלק שבו אני מדבר על שיטות מסחר וכו', אבל לפני שנכנס לעומק הקורה, יש כמה דברים שאנחנו חייבים לדעת ולהבין לפני. חשוב לזכור שמסחר מוצלח בבורסה נובע מלדעת מה אנחנו עושים ולהיכנס לעסקאות בצורה שקולה וחכמה. וזה אומר שיש עוד כמה דברים שאנחנו חייבים ללמוד!

במאמרים הבאים, נדבר על מושגים וקונספטים חשובים שחייבים לדעת לפני שמתחילים לסחור בבורסה ובמניות פני סטוקס בפרט. חשוב מאוד להיות ממוקדים ולרשום הערות. בנוסף, חשוב מאוד לקרוא את המאמרים האלה שוב, ושוב ושוב עד שהם יהיו חרוטים אצלינו בזיכרון – לפני שזה קורה, אין מה לחשוב בכלל על פתיחת חשבון מסחר.

Responses

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Black Friday

72 שעות של הטבות ומבצעים !

50% הנחה

על כל קורסי המסחר של Trade Trib

הצטרפו לאלפי הבוגרים שלנו ולמדו את סודות המסחר במניות OTC של שוק ההון וכיצד לנצל את המגמות המשתנות בשוק לטובתך ולהרוויח מהן !