המורה, השיטה, או אתה – מה יקבע את ההצלחה שלך בשוק ההון?

היי חברים!

אני בטוח שבעקבות המאמר הזה אני הולך לקבל הרבה מיילים וטלפונים זועמים עם איומים מכל מיני “גורואים”, “מנטורים” ו”נביאי שקר” בשוק ההון, כי אני הולך לספר לכם משהו שהם לא רוצים שתדעו, בגלל שכשאתם לא מודעים לזה, הם מקבלים הרבה מאוד שליטה וכוח עליכם.

***אגב, יש גם גרסאת וידאו, למי שמעדיף לצפות ביוטוב: https://www.youtube.com/watch?v=pIDgAVwQgko***

אז כמו יהודי טוב, אני רוצה להתחיל מרחוק ולשאול שאלה:

למה לדעתכם התלמידים הכי טובים בבית ספר, הם הכי טובים? האם זה בזכות המורים? האם זה בזכות שיטת הלימוד? או האם זה בזכות התלמידים עצמם?

אז בואו נחשוב ביחד על התשובה ונשתמש בבית ספר ממוצע בישראל בשביל הדוגמא. דבר ראשון, בכל שכבה של 200 אנשים, שזה בערך 7 כיתות, יש תמיד בין 5 ל 10 אחוז של תלמידים מצטיינים, בערך אותו האחוז של תלמידים גרועים ובעייתיים עם בעיות משמעת, וכל השאר הם באמצע, עם נטייה קלה לכיוון כזה או אחר.

עכשיו, חשוב לזכור שברוב המקרים אותו צוות של מורים מלמד את כל התלמידים – גם את המצטיינים, גם את הבעייתיים וגם את אלה שבאמצע. עם זאת, עדיין לכל תלמיד יש תוצאות שונות, ומאחר ואותם המורים מלמדים את כל התלמידים, אז סביר להניח שההישגים של התלמידים לא תלויים במורים. את הכיתה שלי בתיכון לימדו כמה מורים מצויינים בחלק מהמקצועות, וכמה מורים פשוט גרועים במקצועות אחרים. עם זאת, התלמידים המצטיינים היו מצטיינים גם בשיעורים של המורים המצויינים וגם בשיעורים של המורים הגרועים, והתלמידים הגרועים, היו נכשלים גם בשיעורים של המורים המצטיינים וגם בשיעורים של המורים הגרועים. או במילים אחרות: אצל המורים המצויינים הייתה כמות רגילה של תלמידים גרועים, ואצל המורים הגרועים הייתה כמות רגילה של תלמידים מצויינים. בקיצור, לא היה קשר ישיר בין ההצלחה של התלמידים הטובים או הכישלון של התלמידים הגרועים, לבין הרמה, האיכות או הניסיון של המורים.

אוקי, אז אם הכישרון, הניסיון והיכולת של המורים היא לא גורם מכריע בהצלחה של התלמיד, אז אולי מה שכן מכריע, היא שיטת הלימוד או החומר הנלמד? אז גם פה יש בעייתיות. למה? כי הרי בבית ספר מלמדים את אותה תכנית הלימודים לכולם, לפחות במקצועות הליבה הבסיסיים. וכן, נכון שיש רמות שונות גם למקצועות ליבה כמו למשל 3 או 4 או 5 יחידות מתמטיקה, אבל גם בכיתות של התלמידים עם ה5 יחידות מתמטיקה, יש תלמידים שנכשלים במבחנים ואז מורידים אותם ל4 יחידות, ולהיפך – מי שמצטיין ב4 יחידות עולה ל5. חלקם מצליחים להצטיין גם בהמשך. הפואנטה היא, שאם שיטת הלימוד היא אותו הדבר אצל כולם, אז למה כולם לא מקבלים את אותן התוצאות? טוב, אז כנראה שההצלחה של התלמיד לא תלויה בשיטה או בחומר הנלמד.

אז מה הוא כן הגורם העיקרי והכי חשוב של התלמידים המצליחים? ומה הוא הדבר שאף אחד מהרמאים שמלמדים מסחר בשוק ההון לא רוצים שתדעו?

פשוט מאוד: הגורם העיקרי להצלחה של התלמיד, הוא לא המורה, לא השיטה, אלא התלמיד עצמו. במילים אחרות – האחריות על ההצלחה היא אך ורק בידיים של התלמיד. אותם התלמידים המצטיינים בבית ספר, הצטיינו בכל המקצועות, כאשר מורה שונה לימד כל מקצוע. הם היו הכי טובים ולרוב זה לא היה משנה מה הייתה השיטה שלימדו אותם, כי אם הם לא הבינו משהו, הם טרחו לחפש שיטה אחרת שכן תגרום להם להבין. זה לא היה משנה אם לצורך העניין הם למדו מתמטיקה מספרים של בני גורן או יואל גבע – הם עדיין הצטיינו. ולמה? כי הם היו משקיעים הכי הרבה, חורשים הכי הרבה, עושים שיעורי בית, מתכוננים למבחנים, דואגים למצוא שיטות אחרות אם הראשונה לא עבדה להם, הם לא היו יושבים ומחכים שמישהו יקח אותם ביד או יאכיל אותם בכפית ויעשה את העבודה בשבילם, אם משהו לא ברור הם לא היו מחכים שיתנו להם את התשובה על מגש של זהב – הם היו פותחים גוגל ומתחילים לחפש תשובות לשאלות שלהם, הם היו מקיפים את עצמם בתלמידים מוצלחים אחרים, הייתה להם משמעת ברזל וכוח התמדה ורצון עצומים – ותשימו לב שהתלמידים המצטיינים בכיתה ו’, לרוב היו גם מצטיינים בכיתה י”ב, גם אם הם עברו כמה בתי ספר – הם היו מצטיינים בכולם. סוד ההצלחה שלהם הוא מאוד פשוט, מדובר ב: מיקוד, התמדה, סבלנות, נקיטה בפעולה- וכוח רצון.

עכשיו, לעומת המצטיינים, התלמידים הבעייתיים היו בעיתיים בכל מסגרת שהם היו בה – לא משנה כמה בתי ספר הם עברו, כמה מורים ניסו לעזור להם, כמה שיטות לימוד שונות זרקו עליהם, הם עדיין היו בעיתיים. וזה לא משנה אם הם למדו בבית הספר הפרטי הכי טוב בעולם עם המורים הכי טובים בעולם, או בבקתה שעשויה מבמבוק ובוץ ברואנדה והמורה שלהם היה רופא האליל של הכפר – הם פשוט לא הצליחו בשום מקום כי לא היה להם כוח רצון, מיקוד, התמדה, סבלנות וכל שאר הדברים שחייבים להיות לבן אדם שרוצה להצטיין במשהו, לא משנה מה זה. במקרה הכי טוב הם התחילו במגמת שיפור, אבל איך שזה נהיה קצת קשה הם אמרו לעצמם: “בשביל מה אני צריך את זה?” ואז חזרו למצב הקודם.

חלק מהתלמידים הבעייתיים או הבינוניים מצליחים להפוך למצטיינים רק אם פתאום הם מבינים שזה חשוב להם. לרוב זה לא קורה בתקופת בית הספר אלא דווקא בתקופה שאחרי – כשהם מבינים סוף סוף שהם צריכים להצליח בחיים, ואין אמא ואבא שישמרו עליהם כל החיים. אגב, זה השלב שבו אם לא היית מצטיין בבית הספר, הגיע הזמן להבין שכדאי לך להיות מצטיין במה שאתה עושה עכשיו.

חברים תבינו, יש אלפי שיטות להרוויח כסף בימינו, ויש מאות שיטות של מסחר במניות שלדעתי, חלק גדול מהן יכול לעבוד. מה שעושה את ההבדל בין תלמיד שהופך לסוחר מצליח לבין אחד שמדשדש ואז פורש, זה אולי 10% השיטה והבן אדם שמעביר אותה, ו-90%  הוא אנחנו! האנשים! הוא כוח הרצון שלנו! ויכולת ההתמדה שלנו!

וזה מה שהרבה מנטורים ומכללות לא רוצים שתדעו. כי המקומות האלה והאנשים האלה חיים ומרוויחים הרבה מאוד כסף מזה שהם גורמים לנו לתחושת תלות בהם, כאילו שאם לא הם אז אין לנו סיכוי להצליח. וזה פשוט בולשיט. לכן גם כשבוחרים שיטה או מנטור,  אסור לתת לאף אחד למכור לנו את השטויות האלה של: “אם לא הוא אז בחיים לא נצליח.”, “יש לו שיטה סודית שהוא נותן רק למי שמשלם לו הרבה כסף!” לכן אנחנו קהילה, ולא המכללה של בן וסרמן או וובה פלדמן. אנחנו שבט של סוחרים שעוזרים אחד לשני. אנחנו טרייד טרייב.

אגב, תמיד כשאני רואה מכללות שקר כלשהו או כל מיני מנטורים חרטטנים בשוק ההון, מפרסמים את “תראו לאיזה הישגים מטורפים התלמיד שלנו הגיע בזכותנו!”, “הקשיבו הקשיבו! בואו לראות את סיפור ההצלחה הכי גדול בעולם של מכללה או מנטור ותלמיד!” ודברים בסגנון,  וגורמים לזה להראות כאילו ההצלחה הגיעה בזכות השיטה או המנטור, אותי באופן אישי, זה מצחיק. למה? כי אני יודע שסביר להניח שהתלמיד הזה היה מצליח בכל מקום אחר, לכן זה פשוט לא פייר, ולדעתי גם מגעיל כשמורה לוקח את כל או רוב הקרדיט לעצמו ומנסה לגרום לזה להראות כאילו הוא המשיח. למה? כי גורם ההשפעה הכי חשוב פה הוא התלמיד עצמו, לא המורה או השיטה. אגב, יש מישהו בארץ שעושה בדיוק את זה: הוא מתפאר בתלמידה ותלמיד שלו שהצליחו בענק רק בזכותו, בזמן שאם תדברו עם התלמידה והתלמיד האלה, שכבר מזמן לא לומדים אצלו וניתקו איתו כל קשר, הם יגידו לכם שאין שום קשר ישיר או עקיף בין ההצלחה שלהם לבין המנטור הזה, ושזה הכל שקרים למען קידום עצמי של אותו מנטור שקרן. ואם זה לא מספיק גרוע, אז הוא עדיין מסרב להפסיק להשתמש בשם שלהם בשביל הקידום העצמי שלו, למרות שהם ביקשו ממנו להפסיק לעשות את זה כבר כמה פעמים. אחד מהם אפילו אמר, ואני מצטט: “לומר שההצלחה שלי היא בזכות אותו מנטור שקרן זה כמו לומר שההצלחה של איינשטיין היא בזכות המורה שלו למתמטיקה, או שההצלחה של מסי היא בזכות המורה ביסודי שלו, הצלחה של תלמיד נזקפת רק לזכותו בלבד- המנטור לעולם לא יושב איתו בזמן המסחר ומחליט בשבילו החלטות!”

תבינו חברים, המורה הכי טוב עם השיטה הכי טובה יכול לחסוך הרבה מאוד זמן ועוגמת נפש לאותו התלמיד, ולגמרי לקצר את עקומת הלמידה שלו בכמה חודשים טובים, וגם לחסוך לו הרבה כסף על הדרך. עם זאת אותו התלמיד היה מגיע להצלחה הזאת עם המורה הזה והשיטה שלו, או בלעדיו, פשוט היה לוקח לו הרבה יותר זמן לעשות את זה, ויש סיכוי סביר שהוא היה מפסיד יותר כסף אם הוא יעשה את זה בצורה עצמאית, מאשר עם מישהו שיכול להראות לו מאיזה טעויות להמנע על ההתחלה.

אז מה מורה מעולה עם שיטה מצוינת כן יכול לעשות?

קודם כל, מורה מצויין זה מישהו שיש לו תוצאות בפועל, הוא חי את מה שהוא מלמד או שבמינימום יש לו טראק רקורד מוכח של הישגים משמעותיים בתחום שהוא מלמד, והוא מרגיש בנוח להראות אותם ולדבר עליהם. ופה מדובר בבעיה גורפת שיש בתחום שוק ההון בארץ, כש99% מהמנטורים בארץ מעלים כל מיני סרטונים שבהם הם לכאורה סוחרים, אבל בפועל מדובר בחשבון דמו, תצלום מסך ערוך, או בחרטא אחרת כלשהי, ולא במסחר על כסף אמיתי – אגב אם אתם תופסים מישהו כזה, תדעו שאפשר לתבוע אותו על מצג שווא. אישית יצא לי לתפוס כבר 4 כאלה, וזה רק מתחילת השנה. ומה לגבי טרייד טרייב? מי שמכיר אותנו יודע שאנחנו הראשונים והיחידים בהיסטוריה של תחום ההוראה במסחר בבורסה בארץ, שמראים את הברוקר סטייטמנט של מי שסוחר – שזה מסמך רשמי, חתום ע”י ברוקר שמראה על הדולר כמה כסף בן וסרמן השקיע וכמה הוא הרוויח. אנחנו לא מסתירים את ההצלחה של המנטור שלנו, כי אין סיבה, ההיפך – אנחנו מתגאים בה ומאמינים שהוכחה להצלחות שלו במסחר בבורסה זה משהו שנותן המון מוטיבציה לחברי הקהילה! בן חי את התחום, ומרוויח הרבה מאוד כסף ממסחר בבורסה. מי שמסרב להראות את הברוקר סטייטמנט שלו, סביר להניח שיש לו מה להסתיר מכם. שימו לב שבספורט, כמעט כל המאמנים הכי גדולים בעולם היו שחקנים בעלי הישגים בעצמם, ועל כל ההישגים האלה אפשר לקרוא בצורה שקופה באינטרנט – כמה גולים הם הבקיעו? באיזה שנים? איפה הם שיחקו, וכו’. אז למה שאצל מי שמלמד אנשים לסחור בבורסה זה יהיה שונה?

יודעים מה, אני מזמין את כל מי שקורא לעצמו מנטור בארץ, להפסיק להתחבא מאחורי תירוצים ושקרים, ולהראות את הברוקר סטייטמנט שלו, ואם באמת אין לו מה להסתיר, אז שיראה את הדו”ח של מס רווחי ההון שהוא שילם ב5 השנים האחרונות, חתום ע”י חברת רואי חשבון מוכרת! ואני יודע שאתה קורא את המאמר הזה, מר. מנטור שקר כלשהו בשוק ההון, בדיוק כמו שאתה צופה בכל ההרצאות שלנו ומנסה לחקות אותנו. אז קדימה, כולנו מחכים שתוכיח לנו שאתה לא רמאי וסנדלר שהולך יחף! זה בסדר, אנחנו נחכה 🙂

טוב, בואו נחזור לנושא:

אז כמו שאמרתי, מורה מעולה עם שיטה מצויינת יכול ללמד מאיזה טעויות להמנע ואיך להמנע מהן – עם זאת זה נטו האחריות של התלמיד להמנע מהן בפועל. שמתי לב שלפעמים אפשר לתת למישהו כל תמרור אזהרה אפשרי, לתת לו רשימה של: “מה לא לעשות” והוא עדיין יעשה כל טעות אפשרית שיש ברשימה, למרות שהוא יודע שאסור.

בנוסף, מורה מעולה עם שיטה מצויינת יכול ללמד איך למצוא הזדמנויות ומה לעשות כשמוצאים אותן, עם זאת שוב, האחריות היא של התלמיד לנצל את ההזדמנויות כשהן מגיעות.

מורה מעולה עם שיטה מצויינת יכול לחסוך המון זמן לתלמיד בכך שהוא יראה לו את הדברים שהתלמיד לא יודע שהוא לא יודע. למי שמכיר קצת את בן וסרמן, שהוא הסוחר שעומד מאחורי תכנית ההכשרה של טרייד טרייב, יודע שבחצי שנה הראשונה שלו בשוק ההון, הוא רק הפסיד כסף כי הוא ניסה לעשות הכל בעצמו וללמוד הכל לבד מאפס. ההפסדים שלו בתחילת הדרך זה משהו שחד משמעית אפשר היה למנוע, אם היה לו את המורה הנכון שהיה יכול להדריך אותו ולראות לו איך להמנע מטעויות של מתחילים – ובבורסה טעויות, בעיקר של מתחילים, עולות כסף! ולפעמים, הרבה כסף!

התפקיד של המורה הוא לא לשמור על התלמיד או להאכיל אותו בכפית – התפקיד של המורה הוא להראות לתלמיד ממה הוא צריך להשמר, להעביר אליו כמה שיותר ידע כדי להכין אותו לשטח, ואז לתת לתלמיד לעשות את ההחלטות בעצמו. מכירים את המשפט: “אם תיתן לבן אדם דג, יהיה לו דג. אם תלמד אותו לדוג, יהיו לו דגים לכל החיים” – זה בדיוק זה. לפחות זאת המטרה שלנו בכל אופן.

אז נכון, המורה הכי טוב בעולם עם השיטה הכי טובה בעולם זה לא מה שיכריע את ההצלחה של התלמיד, אבל מורה גרוע עם שיטה גרועה בהחלט יכול לגרום לתלמיד להכשל, לפשל, לאבד מוטיבציה ולהפסיק לסחור, והכי גרוע: ללמד אותו הרגלים גרועים שיעלו לתלמיד הרבה מאוד כסף, שיהיה מאוד קשה להפתר מהם אחרי זהז. ואם אנחנו כבר כאן, אז בואו נראה מה הנזק שמורה גרוע עם שיטה גרועה יכול לעשות:

מורה גרוע עם שיטה גרועה – במקום לקדם את התלמיד, יקח אותו אחורה. כמה אחורה? הרבה מאוד אחורה. השפעה שלילית של מורה גרוע היא הרבה יותר חזקה מהשפעה חיובית של מורה מעולה, ככה שאם מורה חיובי היה מקדם את התלמיד 20 צעדים קדימה, מורה גרוע יקח את התלמיד 100 צעדים אחורה. מורה גרוע ימלא את הראש של התלמיד בחלומות והבטחות שווא שהוא לא יכול לעמוד בהן.

אם התלמיד הכי מוכשר והכי פוטנציאלי, יפול על מורה גרוע עם שיטה גרועה, בהרבה מאוד מהמקרים המורה הגרוע יפגע מאוד בנתונים הטבעיים של אותו התלמיד להצליח. אין מה לעשות, אם שחקן הכדורגל הכי מוכשר בעולם מבחינת נתונים טבעיים, מתאמן אצל מאמן נורא ששיטת האימון שלו פשוט גרועה, זה יפגע בצורה מאוד קיצונית בכשרון המולד של אותו השחקן.

מה תפקידה של השיטה בכל הסיפור?

זה פשוט. אם אתה מצטיין אבל השיטה היא 3 יחידות מתמטיקה, אתה תהיה מצטיין ב-3 יחידות. אם אתה מצטיין שלומד בשיטה של ה-5 יחידות מתמטיקה, אתה תהיה טוב יותר מהמצטיין שלמד ב-3 יחידות. אז השיטה כן חשובה, אבל אתה זה שבוחר אם להיות ב-3 או 5. כלומר זאת עדיין בחירה שלך. השיטה אמורה לדחוף אותך קדימה ולאתגר אותך ואת המצויינות הטמונה בך. כאן אנחנו נכנסים לסיפור וזה התפקיד שלנו. אבל שים לב שהתפקיד העיקרי הוא של התלמיד עצמו. התלמיד הוא זה שעושה את הבחירות והוא זה שעושה את הלמידה.

בכל יום אנחנו מקבלים מיילים, הודעות, מכתבי תודה ושיחות טלפון מתלמידים שמודים לנו על ההצלחה שלהם, ועל התוצאות שהם מקבלים – דבר ראשון, אנחנו מאוד אסירי תודה על כל הפידבקים, וזה ממש לא מובן מאליו כשמישהו משקיע מהזמן שלו כדי להגיד תודה. דבר שני, אני תמיד עונה לתלמידים האלה ואומר להם, שאנחנו אומנם הראנו להם את הדרך ונתנו להם את הכיוון, התמיכה והחיזוק, ולימדנו אותם מה לעשות ומה לא לעשות, עם זאת, הם אלה שהלכו בעצם בדרך שהראנו להם. הם עשו את זה מבחירה שלהם, כי הם החליטו לעשות את זה. אנחנו לימדנו אותם לירות, עם זאת הם אלו שלחצו בסופו של דבר על ההדק.

בשורה התחתונה:

חברים, ההצלחה היא תמיד משהו שנמצא אך ורק בידיים שלכם – היא לא תלויה באף מורה או באף שיטה. מי שבאמת רוצה להצליח בלימודי שוק ההון ומוכן לעבוד קשה בשביל זה ולא לוותר – יצליח. מי שמחפש קיצורי דרך או מישהו שיאכיל אותו בכפית – אין לו מה להתעסק בתחום הזה בכלל. ומי שלוקח את כל הקרדיט על ההצלחה של התלמידים שלו לעצמו… הוא פשוט טמבל שלא מבין איך כל העסק הזה עובד, או שמבין אבל בוחר להסתיר את זה כדי לגרום לאנשים לחשוב שהם תלויים בו.

האמת שזאת הרצאה שרציתי להקליט כבר מזמן, כדי לעשות סדר בבלגן, ואני שמח שסוף סוף יצא לי לעשות את זה. אני מאחל לכולם המון המון המון בהצלחה, ואל תתנו לאף אחד לחרטט אתכם!

קורס מסחר בשוק ההון בחינם!

קורס בשוק ההון מא’ ועד ת’ לגמרי בחינם! לא, לא מדובר ב: “5 סרטונים של 5 דקות של 10 הסודות של המסחר בבורסה!” מדובר בקורס מסחר בשוק ההון של למעלה מ10 שעות שבכל מקום אחר עולה 5,000 – 15,000 ש”ח! לחצו על הכפתור שלמטה, הרשמו ותתחילו ללמוד עכשיו מהבית!



מאמרים קשורים